السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. SELAMAT DATANG. KELAB ROTI. KAMUS SELERA

Followers

Thursday 9 April 2015

DONUT



Mendonat semalam..sgt gebu..resepi yg biasa sy guna amik dr blog Che Mat Gebu ditambah mayonis....resepi nanti sy mskkan..guna hp susah nk taip....smile emoticon


BAHAN-BAHANNYA smile emoticon
500 gram tepung roti (saya guna tepung gandum)
11 gram instant yeast (mauripan)
1 biji telur, pukul sedikit (saya tak guna telur)
1/2 camca teh esen vanilla (saya x masukkan)
50 gram mentega ( 1 1/4 sudu besar)
1 camca besar shortening @ lemak sayur
2 camca besar gula halus
2 camca besar susu tepung @ susu pekat manis
1/2 camca teh garam (saya gantikan dgn 2 sb mayonis)
190 - 200 ml air suam
Gula aising, untuk hiasan ( saya guna gula halus+nestum+susu tepung - blend)

CARA MEMBUATNYA smile emoticon
Dalam satu bekas besar, masukkan air suam, gula, garam, mentega, shortening, susu dan yeast, biar hingga yeast berbuih. Ayak 1/2 bahagian tepung dan gaul hingga hingga rata. Tambah tepung sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh yang tidak melekat di mangkuk adunan.

Rehat kan doh 15 minit, canai doh tadi kurang lebih 1/2 inci, jika agak lembut boleh tabur sedikit tepung. Terap dengan acuan bentuk bulat berukuran 3 inci, alih atas loyang. Buat hingga siap. (saya x guna acuan, bulat2 kan guna tgn jer)

Rehat kan 15 - 20 minit dan kemudian goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan pada semua bahagian, angkat, tos dan sejukkan. golek2kan donut dgn salutan kegemaran masing2.

No comments:

Post a Comment