السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. SELAMAT DATANG. KELAB ROTI. KAMUS SELERA

Followers

Friday 20 November 2015

ROTI KOMPIA MANIS DARI SARAWAK


Assalamualaikum...
First post kat group ni...agaknya kebykn kwn2 kat semenanjung x brapa kenal roti ni...roti ni famous kat swk...itu pun kat bhg sibu/ sarikei/bintangor...roti yg just kosong tidak berinti tapi sedap dimkn dgn kuah kari/rendang/sambal bilis dan sedap juga dicicah dgn air kopi/teh panas...dpt juga diisi any filling...tabur keju dan bakar skejap...nama roti nya Roti Kompia Manis tapi manis nya x terasa sangat...just nice... roti ni tetap lembut walau dah sejuk...

# Resipi ada kat gmbr last...
# Saya uli guna mixer industri hingga elastik...tengok gmbr...
# Saya guna kfcs instead of bi/bs/water roux...
# Selamat mencuba...




Bulat2kan selepas ditimbang 28gm or 30gm setiap doh...



Canaikan (jgn terlampau nipis) cucok tgh dgn chopstick...





Susun dlm talam yg telah diminyakkan...set timer utk sejam bila sudah habis mencanai setalam ini...



Kdg2 saya buat besar (90-100gm satu doh) tapi saya x buat lubang tgh...kira2 ni ala2 roti arab...



Bakar selama 12-13 minit sahaja...suhu 165°c (oven saya kuat panas) jgn dibakar lama dari masa tu...keras hasilnya nanti...



Siap di bakar dan di packing





No comments:

Post a Comment